Za svoje osobní božstvo jsem si před dlouhými lety vybrala Seta, nebo možná si on vybral mě. Od loňských prázdnin se pokouším vejít s ním v bližší vztah. Bližším vztahem nemíním schopnost vidět jej, jako se fanoušci postmoderního konzumního umění dívají na kouzelné modré Navi s bárbínkovsky střiženými těly (Set je černý a vypadá trochu jako obluda). Bližším vztahem nemíním ani schopnost cítit jeho přítomnost nebo nechat si náznakově radit či jinak spolu neurčitě hovořit. Bližší vztahem míním - no prostě bližší vztah.
Nejdřív krátce připomenu jeden ze základních mýtů učení Theléma:
Geb, bůh země a Nut (Nuit), bohyně hvězdného nebe, měli čtyři děti, bratry Seta (Sutech) a Osirise (Usíre) a sestry Isis (Eset) a Neftys (Nebthet). Setovovou manželkou byla Neftys, Osiridovou Isis a jak to v mýtech bývá, všichni čtyři bohové jsou vlastně čtyřmi aspekty jednoho.
Temný Set zatoužil podmanit si světlé království Osiridovo (prý to bylo kvůli nevěře) a svého bratra pronásledoval. Nakonec jej zabil, ač na Osiridově straně stály i obě sestry. Isis ale oživila nakrátko svého manžela a nechala se jím oplodnit. Narodilo se jí dítě Horus (Hor), který se rozhodl pomstít svého otce, dobýt zpět pozemskou vládu a v boji nakonec Seta porazil a zahnal jej do jižní pouště.
Ponechme chvíli stranou, že ze čtyř sourozenců z thelémského učení záhadně vypadla temná Neftys, manželka Setova, ačkoliv tyhlety zamlčené temné stránky mohou vždy napáchat nějaké nepředloženosti. Zato se v příběhu objevil Horus. Máme tři bohy, kteří tak či onak bojují proti Setovi - Horus vítězící, Osiris zabitý a Isis, které je Set celkem ukradený, raději si hledí svého (manžela a mateřství). Tři aeony jsou pojmenované po těchto třech dobrých bozích, a liší se od sebe mj. postojem k
k temnému, stínovému principu, Setovi. Pro lepší porozumění nezbyde, než se na chvíli zahloubat do příbuzenských poměrů naší božské rodinky.
Neftys je v mně dostupných verzích mýtu zmiňována jen marginálně. Nemluví o ní ani Kniha zákona, ani jiná z thelémských libri. Je sice ženou Setovou, údajně ale pomáhá Osiridovi a je jeho milenkou. Zůstává nepoznaná, neprojevená, s nejasnými záměry. V dalším výkladu se zatím budeme držet toho, že zastupuje neprojevený, zcela nevědomý princip. Při dobrodružnějším přístupu k analýze ji lze pokládat za trojského koně, kterého nastražil neznámý nepřítel.
Z hlediska temnoty stojí vedle Neftys její manžel, Set. Ten se projevuje jako aktivní zlý princip, snažící se pohlcovat panství světla. Jeho záměr se zdá být jasný. V dalším výkladu může značit psychologický stín, raději ale k němu budeme přistupovat magicky a označíme jej za temný, životu vezdejšímu - tak praví mýtus - nepřátelský princip.
Vedle Neftys by ale mohla stát - jakožto druhý ženský prvek - i Isis, podle níž se nazývá i první z aeonů, a ten bude nést i její znaky. Isis se Setem nebojuje. Této božské postavě náleží ženské pohlaví, protože nehledá konfrontaci - nikoliv naopak. Přesto je klíčovou postavou mýtu - s jasným záměrem oživuje manžela a pak rodí syna, který má napravit nedobrou pozici bohů světla. Ženský dlouhodobý záměr konaný ženským způsobem (skrz muže a skrz vlastní plodivé schopnosti) způsobí, že Set dostane rovnocenného protivníka. Ve výkladu jí proto budeme rozumět jako přirozenému magickému vědomí - však také byla vyhlášenou čarodějkou.
Na konec nám zbývá Osiris, který by sice měl zastupovat jakési aktivní dobro, ve skutečnosti ale je za hloupého Honzu (nikoliv jen svým vztahem k plodnosti), protože se vždycky nechá oblafnout a nakonec i zabít. Ještě že za něj bojují i ženské. Po Osiridovi je pojmenován další aeon, ten, který právě minul. Ve výkladu nám bude zastupovat mužskou plodnost i slabost. Stojí za povšimnutí, že o panování Osirida nad zemí se nic nedchovalo, ačkoliv to měl být moudrý král.
Kdo má rád tabulky a chce se mu přemýšlet nad uspořádáním světa, může zkusit potrápit rozum přemýšlením (aby vědomí mohlo zatím dělat něco užitečnějšího):
Neftys - pasivní temná
Set - aktivní temný
Isis - aktivní světlá
Osiris - pasivní světlý
Díky Isidině přirozené potřebě mít dítě vstupuje do hry další božstvo - Horus. Povšimněte si, že je pátým prvkem, a teprve on řeší spor původní sourozenecké čtveřice, která - jakožto rovnovážná - nemohla žádného řešení dojít. Po Horovi je pojmenován poslední z thelémských aeonů - ten nedávno nastavší, a opět přejímá i Horovy znaky. Ve výkladu bude tento bůh zastupovat sílu, ale také jednotu čtyř elementů, rodících kvintesenci.
Z příběhu můžeme vyčíst i živlovou povahu všech zúčastněných božstev:
Set - oheň
Osiris - vzduch nebo voda
Isis - voda nebo také vzduch
Neftys - země
Horus - sjednocený oheň, ohnivý duch nebo Duch svatý
Mýtus můžeme extrapolovat do různých rovin - jako příběh o vývoji člověka (zvířecké versus duchovní složky), jako zasvěcovací cestu jednotlivce, jako psychologickou školu, jako vzor pro náboženská učení. A ještě další, které zůstávají na vašem důvtipu.
Bude pokračovat.
|